Art Blog by Loredana De Simone

Chinoiserie

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Detail of 18th century wallpaper by John Bethell

In fatto di trends questo autunno inverno prevede l’opulenza.

A cominciare dalle stampe e dai broccati in stile Chinoiserie.

Per Chinoiserie si intende una interpretazione o l’introduzione di motivi orientalizzanti. Tale trends si è ripetuto più volte nel tempo: per la prima volta apparve nel XVIII secolo riferendosì perlopiù alle porcellane, con lo stile Rococo divenne vero e proprio fenomeno di moda, negli anni ’30 ritornò in voga coinvolgendo un po’ tutti i settori (moda, design, artigianato).

Il tessuto stampato con motivi Chinoiserie furono particolarmente apprezzati ne XVIII secolo presso le dame della corte francese. La curiosità verso il mondo orientale divenne per la prima volta in occidente fenomeno mondano, investendo non solo le cosiddette arti minori ma trovando interpreti tra i maggiori artisti come François Boucher. Pare che la  “Reinette” Madame De Pompadour amasse particolarmente le porcellane cinesi tanto da indurre il re Luigi XV a finanziare in prima persona le porcellane Sèvres, le prime ad essere fabbricate con le tecniche delle porcellane Cinesi. Furono le fabbriche di porcellane Sèvres ad introdurre il colore “Rosa Pompadour”

Negli anni ’30 del XX secolo il trend delle Chinoiserie investì direttamente la moda introducendo il kimono come abito o cappotto da donna, negli anni precedenti veniva usato esclusivamente come abito da casa sia maschile che femminile. L’uso di parati di ispirazione Chinoiserie divenne assai in voga. Artisti alla moda come George Barbier seguirono questo trend.

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In terms of trends this fall winter provides opulence.

Starting with prints and brocades in Chinoiserie style.

For Chinoiserie is meant an interpretation or the introduction of orientalizing motifs. This trends was repeated over again in the history: for the first time appeared in the eighteenth century, referring mainly to porcelain, with the Rococo style became real fashion phenomenon, in the ’30s returned in vogue, involving a bit all sectors (fashion, design, crafts).

The fabric printed with chinoiserie motifs were particularly appreciated it the eighteenth century from the ladies of the French court. The curiosity about the Eastern world became for the first time in the West a worldly phenomenon, investing not only the “so-called” minor arts but finding interpreters among the major artists such as François Boucher. It seems that the “Reinette” Madame De Pompadour loved particularly the Chinese porcelain so as to induce King Louis XV to finance firsthand the Sèvres porcelain, the first to be produced with the same techniques of Chinese porcelain. It was the Sèvres porcelain factory to introduce the color “Pink Pompadour”.

In the 30s of XX century, the trend of Chinoiserie invested fashion directly introducing the kimono as a dress or women’s coat, in previous years it was used exclusively as a housecoat both male and female. The use of Chinoiserie inspired wallpaper became much in vogue. Fashionable artists like George Barbier followed this trend.

 

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Erdem London Fashion Week Fall 2016

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Fendi Ready to Wear Fall 2016

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Gucci Fall Winter 2016

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Prada Fall Winter 2016

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Attico Fall Winter 2016

Some inspirations from the past:

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Madame Pompadour by François Hubert Drouais(1764) with a Chinoiserie printed dress.

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Anna May Wong, 1939.

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palazzo brandolini, Venezia by Tony Duquette.

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Turandot, Princess of China by George Barbier, 1922.

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Francoise Boucher, La Toilete, 1742.

Images from: Wikipedia, Vogue Paris, Google, Herpers Bazaar, ModaOperandi.

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