Art Blog by Loredana De Simone

Dandizettes and Quaintrelles

Dandies and Dandizettes dressing for the Easter Ball

Dandies and Dandizettes dressiong for the easter ball, 1818, Thomas Tegg.

Dopo qualche settimana di assenza dal blog, passata in cerca di ispirazioni e a rinnovarne la grafica, riparto iniziando ad esplorare una tematica che desideravo affrontare da tempo, ovvero quella del dandismo femminile.

I dandies più conosciuti della storia sono uomini, ma ciò non vuol dire che non ci siano state donne. Pensiamo a Luisa Casati, Marlene Dietrich, Cora Pearl, Theda Bara, Tamara de Lempicka…

La caricatura in alto, attribuita a Thomas Tegg, ritrae dandies del XIX secolo mentre si vestono. L’artista offre una panoramica dell’elaborato processo della messa in scena del dandy. Interessante è il fatto che siano rappresentate anche donne, le dandizettes. Sebbene le notizie su di loro siano rare e circoscritte perlopiù agli anni 1819-1819, esse esistevano.

In Inghilterra, le dandizettes erano l’incarnazione della libertà concessa alle donne da re Carlo II. L’area di Mayfair e St James, dove si era stabilita la corte, divenne per loro simbolo delle nuove opportunità. L’area fu infatti costruita dalla prima donna architetto, Lady Elizabeth Wilbraham e non è una coincidenza se molte strade qui hanno nomi femminili. La moglie del re, la cattolica regina Caterina, introdusse il rituale del te che divenne strumento di potere. Infatti le Coffe House erano riservate alle riunioni maschili e non vi era un punto di ritrovo per le donne: le sale da te di Mayfair nel decennio del 1660 videro nascere il femminismo. Inoltre, dopo il periodo del protestantesimo che imponeva rigide regole in tema di abbigliamento per le donne, nacque una nuova passione per la moda che divenne veicolo di espressione.

Tutto questo accadeva circa cento anni prima che Beau Brummel divenisse il primo dandy e che introducesse l’abito a tre pezzi.

A partire dalla metà del XIX secolo, il termine  dandizette venne sostituito da quaintrelle (derivante dalla parola “coint”: cose fatte bene e ben rifinite) che, nel romanzo “The charms of dandysm” (di Olivia Moreland, 1818), indica il vivere con stile.

Il fenomeno delle flapper negli anni ’20 si incrociò con quello delle quaintrelles, dando vita ad una immagine androgina personificata in primis da Coco Chanel. Certamente a quel tempo molte erano le donne che utilizzavano abiti maschili, fenomeno legato al nuovo ideale di bellezza e al lesbismo.

 

***English Version***

After a few weeks of absence from the blog, spent in search of inspiration and renewing the graphics, I’ll reborn starting to explore a theme that I wanted to tackle for a long time, which is that of female dandyism.

The most famous dandies of history are men, but that does not mean that there were no women.Think of Luisa Casati, Marlene Dietrich, Cora Pearl, Theda Bara, Tamara de Lempicka …

The caricature on top, attributed to Thomas Tegg, portrays dandies of the nineteenth century while dressing. The artist offers an overview of the elaborate process of staging the dandy. Interesting is the fact that there are also represented women, dandizettes. Although the news about them are rare and mostly limited to the years 1819-1819, they existed.

In England, the dandizettes were the embodiment of freedom granted to women by King Charles II. The area of Mayfair and St James, where the court was established, it became a symbol of the new opportunities for women. The area was in fact built by the first woman architect, Lady Elizabeth Wilbraham and it is no coincidence that many roads of the area have female names.

The king’s wife, the Catholic Queen Catherine, introduced the ritual of tea which became an instrument of power for women. In fact, the Coffe House were reserved to men’s meetings and there was not  a meeting place for women: the tea rooms of Mayfair in the decade of 1660 saw the birth of feminism. In addition, after the period of Protestantism which imposed strict rules in terms of clothing for women, came a new passion for fashion that became vehicle of expression.

All this happened about a hundred years before Beau Brummell  became the first dandy and his introduction of the three-piece suit.

Since the mid-nineteenth century, the term dandizette was replaced by quaintrelle (derived from the word “coint” Things done well and well refined) that, in the novel “The charms of dandysm” (Olivia Moreland, 1818), indicates the live in style.

The flapper of the phenomenon in the ’20s is crossed with that of quaintrelles, creating an androgynous image personified primarily by Coco Chanel. Certainly at that time there were many women using men’s clothes, a phenomenon linked to the new ideal of beauty and lesbianism.

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2 Comments

    1. Dada

      21/05/2016 at 9:35 pm

      Thank you darling!

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