Art Blog by Loredana De Simone

Elizabeth Arden

Elizabeth Arden cosmetics advert by Adolph de Meyer, 1927.

L’iconica foto scattata Barone Adolph de Meyer per la pubblicità di Elizabeth Arden nel 1927 ha da sempre avuto su di me una forte attrattiva ma non sono capace di spiegarne il perché. Le fasce che incorniciano il volto, rendendolo quasi maschera, hanno molto a che fare con il surrealismo e conferiscono un senso di bellezza astratta all’immagine.

Questa foto è stata riproposta nel corso degli anni’30 , con aggiunte come la maschera tra le mani della modella che è sempre una tale Roberta (modella preferita di Madeline Vionnet).

Questa sofisticata immagine resta l’emblema visivo di un’idea che si è trasformata in business, quello di Elizabeth Arden.

Florence Nightigale Graham nacque nel 1878 in Canada, presto abbandonò la scuola per divenire infermiera a Toronto. Nel 1908 si trasferì da suo fratello maggiore a New York, dove lavorò come massaggiatrice presso il salone di bellezza di Elanor Adair per poi mettersi in proprio nello stesso anno.

La “red door” del salone Elizabeth Arden, sulla Fift Avenue a Manhattan, divenne presto il luogo prediletto dalle donne. Qui venivano praticati trattamenti di bellezza per il viso e tutto il corpo, basandosi principalmente su metodi scientifici.

Nel 1912 Florence fece un viaggio a Parigi dove venne a contatto diretto con la moda del truccarsi il viso, prima concessa solo alle prostitute. L’emancipazione femminile era in pieno fermento nella Ville Lumière e le donne la ostentavano anche con labbra disegnate e guance rosate. Di ritorno dal suo viaggio, Florence introdusse nei suoi saloni (Elizabeth Arden iniziava ad estendersi con sedi sparse in tutto il mondo) sedute di make up per le clienti.

Storica è la rivalità di Elizabeth Arden con Helena Rubinstein, nome di una serie di saloni di bellezza nati dall’idea di Chaja Rubinstein.

Nel 1928 nei saloni Elizabeth Arden fu introdotto un trattamento chiamato “Vienna Youth Mask” che consisteva in una maschera fatta di papier-mâché che stimolava attraverso il calore la circolazione sanguigna. Questo trattamento fu sostituito nel 1938 dall’ “Intra-Cellular Mask”, consistente nell’elettrostimolazione cutanea.

Nel 1930 fu formulato il prodotto iconico del marchio Elizabet Arden: “Eight Hour Cream Skin Protection”. La crema color albicocca è ancora oggi uno dei prodotti più venduti al mondo e la sua formulazione è ancora la stessa.

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The iconic photo taken Baron Adolph de Meyer for the advertising of Elizabeth Arden in 1927, has always had a strong attraction on me but I’m not able to explain why. The bands that frame the face, making it almost a mask, have much to do with surrealism and gives a sense of  abstract beauty to the image.
This photo was reproposed during the ’30s, with additions such as the mask in the hands of the model who is always a certain Roberta (the favorite model of Madeline Vionnet).

This sophisticated image is the visual symbol of an idea that has turned into business, that of Elizabeth Arden.

Florence Nightigale Graham was born in 1878 in Canada, soon she left the school to become a nurse in Toronto. In 1908 moved with his older brother in New York, where she worked as a masseuse at the beauty salon of Elanor Adair and she start her own business in the same year.

The “red door” of the Elizabeth Arden salon, on Fift Avenue in Manhattan, soon became the favorite place for women. Here they were practiced beauty treatments for the face and the whole body, based primarily on scientific methods.

Florence in 1912 made a trip to Paris where she was into direct contact with the fashionable make-up of flappers, first only for prostitutes. The emancipation of women was in full swing in the Ville Lumière  and the women showed off even with heart shaped lips and rosy cheeks. Returning from her trip, Florence introduced in her salons (Elizabeth Arden began to spread with offices all around the world) make-up sessions for her customers.

Historical is the rivalry between Elizabeth Arden and Helena Rubinstein, the name of a number of beauty salons born from the idea of Chaja Rubinstein.

In 1928 in Elizabeth Arden’s salons was introduced a treatment called “Vienna Youth Mask” which consisted in a mask made of papier-mâché that stimulated  circulation through the heat. This treatment was replaced in 1938 by the”Intra-Cellular Mask”, consistent in the  electrostimulation of skin.

In 1930 was formulated the iconic Elizabet Arden product : “Eight Hour Cream Skin Protection”. The apricot cream is still one of the top selling products in the world, and its formula is still the same.

 

EXTRA CONTENT: Enjoy this Elizabeth Arden catalogue from 1928!!!

Elizabeth Arden beauty products, ca. 1920s.

Elizabeth Arden advertisement, 1926.

Ardena Skin Tonic by Elizabeth Arden, 1925.

Elizabeth Arden advertisement, 1926.

Vienna Youth Mask

“Youth Mask”applied to an Elizabeth Arden client in the mid 1930s.

1930 Elizabeth Arden Vienna Youth Mask

Elizabeth Arden advertisement, 1932.

Elizabeth Arden Five Point Plan, 1933.

Elizabeth Arden advertisement , 1939.

 Source:

 – images from Google

 – www.cosmeticsandskin.com

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